1403-02-03 11:00
304
0
89681
گلستان عاری از هاری است؛

هزینه‌های ۳۰ میلیاردی برای پیشگیری از هاری

آمارهای مسئولان نشان می‌دهد سالانه ۳۰ میلیارد تومان برای پیشگیری از هاری در استان گلستان هزینه می‌شود گرچه این استان عاری از بیماری هاری است اما جولان سگ‌های بدون صاحب همچنان بودجه‌های نظام سلامت را می‌بلعد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، چهره برخی مناطق و معابر گرگان با معضل پرسه سگ‌های بدون صاحب، علاوه بر اینکه دلهره‌های زیادی برای اقشار مختلف مردم دارد از طرفی هزینه‌های گزافی به نظام سلامت استان گلستان وارد کرده است، اگر برای جمع‌آوری این سگها چاره‌ای اندیشیده نشود تاوان زیادی باید پس داد.  

گزش سگ‌های هار بیماری‌های خطرناکی به انسان تحمیل می‌کند، بروز عفونت‌های جسمی در هر فرد مبتلا می‌تواند نظام سلامت را در زمینه درمان با چالش‌هایی روبرو سازد، این روزها یکی از معضلات محلات گرگان وجود سگ‌های بلاصاحب است که در درجه نخست شهرداری را باید مخاطب این پیگیری قرار دارد که چراتاکنون این معضل به درستی رسیدگی نشده است، اگر مردم به گزش سگ مبتلا شوند بار بیماری علاوه بر اینکه به فرد وارد می‌شود بودجه‌های درمانی را برای نظام سلامت در پی خواهد داشت.  

* فعالیت ۳۰ مرکز شبانه‌روزی مراقبت از هاری در گلستان

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان در خصوص  معضل سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در گوشه و کنار شهر گرگان گفت: وجود سگ‌های بدون صاحب در فضای عمومی قطعا خطراتی دارد باید ارگان‌های متولی در این زمینه ورود کنند.  

سید مهدی صداقت افزود: دردسرهای بعد از گزش سگ بر عهده نظام سلامت است که تزریق واکسن در پنج مرحله انجام می‌شود، ۳۰ مرکز به صورت ۲۴ ساعته در اختیار مردم است و مراکز بهداشت در این زمینه پاسخگو هستند.

وی با تاکید بر اینکه گزش حیوانات هزینه‌ای زیادی به بهداشت تحمیل می‌کند، توضیح داد: خوشبختانه چند سالی است که بیماری هاری در استان گلستان نداریم اما ۳۰ میلیارد تومان خرج سرم و واکسن برای پیشگیری می‌شود.

* ظرفیت نگهداری از سگ‌های بدون صاحب در پناهگاه وجود ندارد

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان بیان کرد: کمیته استانی در زمینه ساماندهی سگ‌های ولگرد وجود دارد که معاونت امور عمرانی استانداری گلستان پیگیری این قضیه است و در سطح شهر نیز شهرداری‌ها به عنوان قوه مجریه باید پای کار این موضوع باشند.

صداقت با اشاره به اینکه ظرفیت کافی برای نگهداری از سگ‌های بدون صاحب در پناهگاه وجود ندارد، گفت: در تمام دنیا به این شکل است که سگ را دو هفته تا یکماه نگه می‌دارند اگر کسی نگهداری آن را قبول نکند به روش‌های انسان دوستانه آن حیوان را از بین می‌برند اما فشاری که از سوی انجمن‌های حامیان حیوانات می‌شود هنوز این معضل روی خط ساماندهی قرار نگرفته است.

وی از مردم خواست جلوی سگ‌های ولگرد تغذیه نیندازند و گفت: با این کار شرایط زندگی برای سگ‌های ولگرد فراهم می‌شود و موضوع ساماندهی به نتیجه خوبی نخواهد رسید.

واکنش معاون مرکز بهداشت گلستان به صادرات سگ‌های ولگرد

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان در خصوص صادرات سگ‌های ولگرد سایر کشورها و یا شرق آسیا بیان کرد: این موضوع در برنامه بهداشت نبوده و نیست اما به عنوان گزینه می‌توان پیرامون آن فکر کرد.

صداقت در خصوص گلایه‌های مردم پیرامون وجود سگ‌های ولگرد در مناطق اوزینه، صیاد شیرازی، امام رضا و ... که رعب و وحشت آنها را فراهم آورده توضیح داد: جمع‌آوری و عقیم سازی سگ‌های بدون صاحب به عهده شهرداری است که باید پاسخگو باشند.

وی در خصوص اجرای قانون جمع‌آوری سگ‌های ولگرد گفت: در مواردی صاحبان سگ به دادگاه احضار شدند اما احکام به قدری ضعیف است و کفایت برخورد شدید را ندارد مکاتباتی در این زمینه با نمایندگان داشتیم که اگر ترمیم شود نتیجه‌بخش خواهد بود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.